Opis inwestycji
Nazwa i dane Kontraktu
ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ZADANIA POD NAZWĄ "BUDOWA ZAJEZDNI ANNOPOL".
Kontrakt realizowany jest w systemie „Projektuj i Buduj” (FIDIC YELLOW).
Całkowity koszt budowy wyniesie 715 794 304,83 zł brutto.
Realizacja zadania ma potrwać 34 miesiące.
Planowana data zakończenia budowy to IV kwartał 2024 r.
Lokalizacja
Zajezdnia tramwajowa Annopol położona jest w rejonie ul. Annopol, ul. Inowłodzkiej i ul. Pawła Włodkowica w Dzielnicy Białołęka m st. Warszawy. W najbliższej okolicy znajdują się magazyny, hale, ogródki działkowe, budynki mieszkalne, m.in. Zespół magazynowo-biurowy Żerań Park II, Centrum handlowe Factory Annopol oraz droga ekspresowa S8. Zajezdnia posiada drogę dojazdową od ul. Annopol poprzez ul. Inowłodzką i nowo powstałą ul. Warszawskich Tramwajarzy (wjazd główny na zajezdnię) oraz dodatkowy północny dojazd pożarowy z ul. Pawła Włodkowica.
Lokalizacja Zajezdni wraz z drogą dojazdową
od ul. Annopol (zaznaczona na niebiesko)
oraz drogą pożarową od ul. Pawła Włodkowica (zaznaczoną na czerwono).
Opis Kontraktu
Zajezdnia Annopol będzie pierwszą zajezdnią tramwajową zbudowaną od 1963r., kiedy to otwarto zajezdnię „Żoliborz” na warszawskich Bielanach. Będzie to piąta zajezdnia w stolicy. Nowoczesny obiekt przyczyni się do rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnego obszaru Warszawy z pozostałą częścią miasta. Inwestycja jest konieczna ze względu na rozbudowę warszawskiej sieci tramwajowej. „Budowa Zajezdni Annopol” wraz z systemem zarządzania zajezdnią oraz zakupem gruntów jest częścią Projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020 pn.: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.
Projekt obejmuje również następujące zadania:
- Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920r. na odcinku od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wraz z systemem sterowania ruchem.
- Budowa trasy tramwajowej w ciągu ulic Rakowieckiej – Puławskiej – Goworka – Spacerowej – Belwederskiej – Sobieskiego – al. Rzeczpospolitej (wraz z odcinkami w ciągu ulic Gagarina oraz św. Bonifacego z budową terminali czołowych oraz z systemem sterowania ruchem).
- Zakup 50 szt. dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.
- Dostawa Systemu Informacji Pasażerskiej czasu rzeczywistego wraz z obsługą infrastruktury telekomunikacyjnej oraz obsługą bieżącą.
Obszar inwestycji znajduje się w Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy. Budowa realizowana jest na gruntach Skarbu Państwa i Miasta Stołecznego Warszawy (patrz mapa własności gruntów m.st. Warszawy):
- teren objęty wnioskiem o pozwolenia na budowę: teren zajezdni tramwajowej, drogi pożarowej wraz ze zjazdem z drogi publicznej;
- działki objęte procedurą ZRID obejmują drogę dojazdową, ulicę Inowłodzką oraz nową ulicę Warszawskich Tramwajarzy a także skrzyżowanie ulicy Annopol z ulicą Inowłodzką.
Zajezdnia Annopol zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i będzie przystosowana do obsługi wszystkich typów taboru eksploatowanych przez Tramwaje Warszawskie. Hala postojowa umożliwi garażowanie 152 wagonów tramwajowych o dł. prawie 33 m każdy. W ramach inwestycji wybudowano 55 torów o łącznej długości 16,32 kmtp, po których będą poruszać się serwisowane tramwaje.
Zajezdnia składa się z zespołu obiektów kubaturowych zaplecza technicznego, technologicznego i administracyjnego, stanowisk specjalistycznych pozwalających utrzymać tabor tramwajowy w stanie pełnej sprawności takich jak: stanowisko do pomiaru płaskich miejsc, pomiaru nacisku kół, pomiaru obrzeży kół i geometrii wózków, lakiernia, myjnie całopojazdowe czy tokarka podtorowa oraz infrastruktury towarzyszącej takiej jak: sieć trakcyjna, torowiska, stanowiska pomiarowe, drogi wewnętrzne, chodniki, miejsca parkingowe, dojazdy pożarowe, place składowania, place manewrowe, zbiorniki podziemne, kanał podziemny, agregat prądotwórczy, zbiorniki wody szarej, oświetlenie zewnętrzne, obiekty małej architektury – wiaty, zadaszenia i stojaki dla rowerów, ławki, kosze na odpadki, szlabany, ogrodzenie przy portierni, stanowiska do ładowania baterii samochodów elektrycznych.
Orientacyjny plan rozmieszczenia obiektów budowlanych Zajezdni
- Budynek nr 1 – Budynek składający się z trzech części:
Hala remontowa - w tej części zlokalizowanych jest 7 torów na których przewidziano 11 stanowisk obsługowych dla tramwajów
o długości do 33 m. Hala wyposażona jest w kanały rewizyjne, pomosty obsługowe, sieć sztywną składaną, tokarkę podtorową, suwnice, podnośniki do tramwajów, myjnię wózków, obrotnice i magazyn wózków. Dzięki takiemu wyposażeniu w hali prowadzone będą naprawy tramwajów, wymiany podzespołów, obsługa wózków wagonowych oraz reprofilacja kół przy pomocy tokarki podtorowej.
Warsztaty – w tej części znajdują się warsztaty i magazyny, pomieszczenia biurowe, socjalne oraz techniczne. W pomieszczeniach warsztatowych będą wykonywane przeglądy i naprawy elementów zdemontowanych z tramwajów, przewidziano również warsztaty utrzymania infrastruktury zajezdni. Wśród pomieszczeń warsztatowych znajduje się lakiernia przeznaczona do malowania małych elementów naprawianych po zdarzeniach drogowych.
W pomieszczeniach magazynowych będą przechowywane narzędzia, części zamienne i materiały eksploatacyjne do tramwajów oraz elementy po wykonanych naprawach w warsztatach. Na piętrze oraz na parterze znajdują się pomieszczenia biurowe dla pracowników nadzorujących prace przy obsłudze tramwajów. Na parterze zlokalizowane są również szatnie dla pracowników, pomieszczenia socjalne i bufet. W budynku tym znajdują się także pomieszczenia techniczne takie jak serwerownia, kotłownia czy sprężarkownia.
Hala Obsług Technicznych - w tej części zlokalizowanych jest 9 torów, na których przewidziano 18 stanowisk obsługowych dla tramwajów o długości do 33 m. Wszystkie tory są wyposażone w kanały rewizyjne oraz pomosty ułatwiające obsługę tramwajów. Sieć trakcyjna w hali 1C będzie sztywna, a na części torów odsuwana w celu ułatwienia demontażu części z dachu tramwaju przy pomocy suwnicy. Stanowiska obsługowe są wyposażone w system dystrybucji piasku i płynu do spryskiwaczy oraz odkurzacz centralny. Dodatkowo w hali przewidziano stanowisko do pomiaru wózków oraz stanowisko do wymiany oleju w przekładniach.
Dzięki takiemu wyposażeniu w hali tej będą wykonywane Obsługi Codzienne po zakończeniu realizacji zadań przewozowych na mieście oraz obsługi techniczne (przeglądy) i naprawy sporadyczne po awarii tramwaju.
- Budynek nr 2 – Budynek Administracyjny, w którym na parterze i na piętrze budynku zlokalizowane są pomieszczenia dla motorniczych, biurowe, socjalne i sanitarne. W budynku tym motorniczowie będą rozpoczynać swoją pracę i pobierać dokumenty oraz kluczyki do tramwajów. Na parterze poza Dyspozytorem ruchu obsługującym motorniczych będzie również pracował Dyspozytor Systemu Zarządzania Zajezdnią (SZZ) nadzorujący ruch na zajezdni i punktualny wyjazd tramwajów do obsługi zadań przewozowych. W piwnicy znajdują się pomieszczenia techniczne, gospodarcze oraz archiwa zakładowe. Budynek jest przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych i jest wyposażony w windę.
- Budynek nr 3 – Hala postojowa dla tramwajów, która stanowi miejsce postoju dla maksymalnie 152 składów tramwajowych przy ich maksymalnej długości 33 m. Postój tramwajów będzie odbywać się na 19 torach - po 8 składów na każdym. Dla każdego toru przewidziano osobną bramę zarówno wjazdową jak i wyjazdową. Tramwaje wjeżdżają od strony północnej natomiast wyjeżdżają po stronie południowej, odpowiednim ustawieniem tramwajów na miejscach postojowych będzie zarządzał SZZ. Hala postojowa została wygrodzona ścianą przeciwpożarową.
- Budynek nr 4 – Budynek podstacji trakcyjnej i pogotowia energetycznego – z budynku tego będzie realizowane zasilanie sieci trakcyjnej na zajezdni oraz drodze dojazdowej. W budynku znajdują się pomieszczenia dla obsługi pogotowia energetycznego oraz garaż dwustanowiskowy dla samochodów pogotowia energetycznego. Przy budynku uwzględniono plac manewrowy ułatwiający dostęp do zasilaczy trakcyjnych.
- Budynek nr 5 – Budynek pogotowia sieciowego i torów – w budynku tym wydzielono pomieszczenia dla pogotowia torów i sieci trakcyjnej w tym pomieszczenia warsztatowe, biurowe, socjalne, techniczne i magazynowe. Pomieszczenia są rozmieszczone na dwóch kondygnacjach i uwzględniają podział na część torową i sieciową. Przy budynku uwzględniono plac magazynowy o powierzchni ok. 300 m2 dla osprzętu torowego z dojazdem oraz placem manewrowym
- Budynek nr 6 – Wiata garażowa w której zlokalizowano garaż z sześcioma miejscami postojowymi dla ciężkich pojazdów technicznych: wozu dźwigowego, dwóch wozów wieżowych, dwóch pojazdów do montażu pługu i jednego pojazdu typu wozu wieżowego.
- Budynki nr 7a – Portiernia, w której zlokalizowano pomieszczenia recepcji, ochrony, pomieszczenie socjalne i sanitarne dla pracowników ochrony.
- Budynek nr 7b - Budka wartownicza, zlokalizowana jest przy wjeździe na teren zajezdni w miejscu kontroli wyjazdu i zjazdu tramwajów przez pracowników ochrony. Okna z trzech stron zapewniają lepszą widoczność wjazdu.
- Budynek nr 7c – Budka wartownicza, zlokalizowana przy przeciwległym północno – wschodnim narożniku zajezdni.
- Budynek nr 8 – Budynek garażowy z zapleczem, w którym znajdują się garaże, pomieszczenia dla kierowcy pogotowia dźwigowego i brygady ekspediującej tramwaje oraz wiaty na odpady i złom. W garażu są dwa stanowiska, na których może stacjonować żuraw tramwajowego pogotowia ciężkiego.
- Budynek nr 9 – Budynek lakierni – budynek posiada 3 tory i podzielony jest na dwie części – lakiernię i garaż dla tramwajów powypadkowych. Hala lakierni posiadająca jeden tor wyposażona jest w dwie niezależne kabiny przygotowawczą i lakierniczo-suszarniczą. Do hali lakierni przynależą pomieszczenia magazynu farb i lakierów, pomieszczenia socjalne dla pracowników i techniczne. Pozostała część budynku wyposażona w 2 tory przeznaczona jest na postój 2 tramwajów powypadkowych i oczekujących na komisję powypadkową oraz tramwaje techniczne.
- Budynek nr 10 - Budynek składający się z dwóch części tj.:
Budynek nr 10a - Tor prób - jest zadaszonym odcinkiem torowiska umożliwiającym rozpędzenie i zatrzymanie tramwaju z prędkości do 30 km/h w celu wykonania prób ruchowych i badań technicznych.
Budynek 10b - jest to budynek z dwoma stanowiskami, pierwsze od strony południowej będzie wyposażone w myjnię portalową całopojazdową służącą do gruntownego mycia tramwaju z zewnątrz, drugie to stanowisko do gruntownego czyszczenia wnętrza tramwajów. Myjnia będzie pracować w oparciu o zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia.
Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.
- Budynek nr 11a i 11b – w budynku tym na dwóch sąsiednich torach znajdują się myjnie przejazdowe, w których tramwaje zjeżdżające do zajezdni będą myte z zewnątrz. Mycie z zewnątrz będzie wykonywane w czasie przejazdu tramwaju za pomocą szczotkowej myjni automatycznej. Myjnie te podobnie jak myjnia całopojazdowa będą pracować w oparciu o zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.
- Budynek nr 12 – Trafostacja – z budynku tego będzie zasilana cała zajezdnia, dlatego w budynku będą znajdowały się pomieszczenia z komorami transformatorowymi, rozdzielnia NN i rozdzielnia SN. Dodatkowo w budynku przewidziano pomieszczenie na gromadzenie odpadów.
- Budynek nr 13 i 14 - Magazyn gazów i wiata śmietnikowa - w obiekcie tym wydzielono pomieszczenia do magazynowania gazów technicznych oraz pomieszczenie na odpady podlegające segregacji.
- Obiekt nr 15 - Silos na piasek – jest to element systemu dystrybucji piasku. Silos o pojemności około 30 m3 będzie napełniany piaskiem przywiezionym w cysternie.
- Obiekt nr 16 - Zbiornik retencyjny - to magazyn ścieków z torowisk, dróg i terenów zielonych zlokalizowanych na terenie zajezdni (5 zbiorników retencyjnych zlokalizowanych pod parkingiem).
- Obiekt nr 17, nr 18, nr 19 - Zbiorniki wody szarej, w których zbierana będzie woda deszczowa z dachów budynków i po wstępnym oczyszczeniu, zasilać toalety w budynkach oraz system nawadniania terenów zielonych.
- Obiekt nr 20 - Zbiornik ppoż. zapewnia możliwość pobierania wody z głębokości nie większej niż 6 m i jest wyposażony w stanowiska czerpania wody wraz z dojazdem. Zbiornik napełniany z wodociągu w czasie do 48 godzin.
W ramach inwestycji zrealizowano również:
- drogę dojazdową wraz z węzłem rozjazdowym na skrzyżowaniu ul. Annopol i ul. Inowłodzkiej (włączenie w istniejącą infrastrukturę), trasą tramwajową od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej, a także przebudowę istniejącej sieci uzbrojenia terenu oraz przyległego zagospodarowania terenu;
- budowę dodatkowego wjazdu na teren zajezdni od północno-wschodniej strony – drogi pożarowej łączącej teren zajezdni z ulicą Pawła Włodkowica.
Zakres przebudowy układu drogowego:
- Wprowadzeniu lewoskrętów na ulicy Annopol na wysokości ulicy Inowłodzkiej wraz z przebudową układu ruchu pieszego.
- Wykonanie sygnalizacji świetlnej do sterowania ruchem a także przejścia dla pieszych przez południowy wlot na skrzyżowanie.
- Budowa trzeciego toru dla skrętu w ulicę Inowłodzką.
- Wyjazd z zajezdni dla tramwajów będzie możliwy zarówno od centrum, jak i Żerania Wschodniego.
- Wykonanie peronu tramwajowego w ulicy Inowłodzkiej oraz zjazd na pętlę tramwajową Annopol z kierunku północnego.
Bilans terenu:
Cele strategiczne projektu
Celem strategicznym projektu jest podniesienie komfortu i niezawodności realizowanych przez Spółkę Tramwaje Warszawskie przewozów zbiorową komunikacją tramwajową. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia atrakcyjności i wiarygodności zbiorowej komunikacji tramwajowej, a co za tym idzie stopnia jej wykorzystania przez pasażerów, w Warszawie i aglomeracji, tym samym ograniczy zapotrzebowanie na odbywanie podróży samochodami do centrum miasta, zachęcając mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej. Projekt zapewni połączenie najważniejszych osiedli Wilanowa i Mokotowa Dolnego komunikacja tramwajową wzdłuż jednego ze szlaków komunikacyjnych tj. ciągu ul. Belwederska - ul. Sobieskiego - al. Rzeczpospolitej, a także poprawę skomunikowania dworca kolejowego i autobusowego Warszawa Zachodnia poprzez doprowadzenie do niego trasy tramwajowej (z Ochoty wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku). Umożliwi to korzystanie z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra, jako że trasa będzie prowadziła między innymi do węzła przesiadkowego „Pole Mokotowskie”.
Działania przewidziane w projekcie są skierowane na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra. W śród celów bezpośrednich Projektu należy wymienić:
Cele jakościowe
- Podniesienie komfortu podróżowania poprzez udostepnienie poprawionej oferty połączeń w komunikacji tramwajowej z wykorzystaniem nowoczesnej infrastruktury torowej, wprowadzenie priorytetów w ruchu oraz zwiększenie prędkości komunikacyjnej, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej.
- Poprawienie warunków podróżowania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienie im korzystania z transportu zbiorowego, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej wraz z peronami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Zwiększenie udziału szynowego transportu publicznego w przewozach pasażerskich na terenie Warszawy.
- Skrócenie czasu podróży tramwajem z Wilanowa i Stegien do Śródmieścia oraz I linii metra.
- Skomunikowanie Ochoty z dworcem Warszawa Zachodnia.
- Zwiększenie podaży miejsc w tramwajach poprzez zakup nowych pojazdów.
- Zwiększenie pojemności części kursów z uwagi na zwiększoną pojemność jednostkową (zakupione tramwaje będą posiadały większą pojemność niż istniejące).
- Poprawienie stopnia zintegrowania różnych form transportu zbiorowego poprzez ułatwienie dokonywania przesiadek w ważnych węzłach przesiadkowych.
- Ułatwienie podróżowania osobom spoza Warszawy (dzięki możliwości przesiadania się na tramwaj) poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej oraz poprawę punktualności i niezawodności komunikacji tramwajowej.
Dodatkowo jednym z celów ilościowych przedmiotowego projektu jest powiększenie obszaru miasta bezpośrednio obsługiwanego komunikacją tramwajową, poprzez wybudowanie trzech odcinków nowej trasy tramwajowej o łącznej długości ok. 11,90 km trasy.
Projekt przyczyni się do:
- Rozwoju i większego wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w obsłudze mieszkańców Warszawy.
- Ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w mieście.
- Redukcji hałasu i zanieczyszczeń powietrza.
Technologia BIM
Budowa zajezdni realizowana jest z wykorzystaniem metodyki BIM – Building Information Modeling, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza modelowanie informacji o budynku.
W tym przypadku jest to kilka budynków lub mówiąc precyzyjniej obiektów o różnym stopniu skomplikowania oraz różnych funkcjach i jest to jedna z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce prowadzona z wykorzystaniem BIM-u na zaawansowanym poziomie bo trzeba podkreślić że procesy prowadzone są z wykorzystaniem platformy CDE.
Warunkiem dobrego wykorzystania BIM-u w procesie realizacji jest dobre określenie wymagań Zamawiającego i postawienie celu jaki chce się osiągnąć, ponieważ od tego zależą cząstkowe efekty. Podjęliśmy takie wyzwanie wspólnie z zewnętrznym Konsultantem (bazującym na wiedzy i doświadczeniu zdobytych przy realizacji projektów w kraju i za granicą) i dążymy przy udziale Generalnego Wykonawcy do wykorzystania możliwości jakie daje ta metodyka.
Skorzystanie z BIM przy realizacji skomplikowanego zadania inwestycyjnego jakim jest budowa zajezdni tramwajowej Annopol daje możliwość m.in:
- lepszego zrozumienia zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem zamówienia wynikającego z samego faktu modelowania inwestycji w wirtualnej rzeczywistości,
- koordynacji międzybranżowej i wykrycia kolizji na podstawie prostego zderzenia modelu wielobranżowego jeszcze na etapie projektowania, co pozwala uniknąć czasochłonnych
i kosztochłonnych zmian na etapie realizacji robót, - sprawdzenia przekroju każdego obiektu z pokazaniem kompletnego wyposażenia, co ułatwia sprawdzenie czy pomimo braku kolizji geometrycznej wbudowany obiekt nie będzie sprawiał problemów przy wymianach eksploatacyjnych,
- automatycznej aktualizacji wszystkich elementów modelu w jednym miejscu w przypadku konieczności dokonania zmiany jednego z nich,
- automatycznego zliczenia poszczególnych asortymentów materiałów, aktualizacji zestawień elementów, materiałów, kosztów itp.,
- generowania rysunków 2D bezpośrednio z modelu 3D,
- komunikowania się na poziomie modelu w zakresie uwag do przedstawianych rozwiązań oraz zmian proponowanych do wprowadzenia wraz z podglądem konsekwencji ich wprowadzenia w trybie rzeczywistym. Pozwala to podjąć decyzje o zasadności wprowadzenia rozwiązania lub przygotować się na konsekwencje z nią związane,
- wsparcie procesu budowy poprzez symulowanie w czasie realizacji inwestycji i dobranie odpowiedniej organizacji robót i zasobów do posiadanych frontów robót (zaplanowanie m.in. placów składowych, organizacji prowadzenia dróg wewnętrznych czy pracy żurawi),
- monitorowanie harmonogramu realizacji inwestycji w stosunku do stanu rzeczywistego,
- przygotowanie obiektów do modelu zarządczego poprzez stopniowe nasycenie informacją.
Na etapie przetargu opracowany został dokument, określający wymagania dla BIM postawione przez Zamawiającego (m.in. poziom szczegółowości modelowania poszczególnych grup elementów w zależności od fazy realizacji inwestycji), na który dał swoją odpowiedź Wykonawca (opracował BEP - BIM Execution Plan) czyli opisał, jak zamierza realizować wymagania Zamawiającego. Po przyjęciu BEP ruszyliśmy do działania.
Przed rozpoczęciem realizacji robót został stworzony wirtualny model 3D zajezdni wraz z drogą dojazdową, a następnie w miarę postępu robót jest wzbogacany informacjami z realizacji tj. dane techniczne docelowo zamontowanych maszyn, urządzeń i materiałów tak aby po zakończonej realizacji robót mieć gotową bazę danych do zarzadzania obiektem. Dokumentacja budowy zajezdni jest generowana z przygotowanego modelu jak również proces koordynacyjny odbywa się na poziomie modelu.
Aby zobrazować złożoność naszej inwestycji pokazujemy jak wygląda model wykonawczy.
Zachęcamy do śledzenia jak powstaje nasza zajezdnia w świecie wirtualnym w zakładce AKTUALNOŚCI.
Ekologia
Odnawialne Źródła Energi (OZE)
Zajezdnia Annopol, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Zastosowanie OZE ograniczy zużycie paliw kopalnych (gazu), a w konsekwencji spowoduje zmniejszenie wielkości emisji do powietrza.
W tym celu wykorzystane zostaną m.in.:
- pompy ciepła wspomagane gazowymi kotłami kondensacyjnymi
- pompy ciepła powiązane z instalacją pionowego magazynu ciepła i chłodu
- gruntowe powietrzne wymienniki ciepła
- zoptymalizowana instalacja fotowoltaiczna (ogniwa słoneczne zamontowane na budynkach nr 1A i 1C) o mocy ok. 330 kWp.
W celu zagospodarowania wód opadowych zaprojektowano instalacje zbierające wody opadowe z dachów wraz z systemami uzdatniania.
Wody opadowe będą gromadzone w zbiornikach podziemnych, uzdatniane a następnie wykorzystywane do podlewania zieleni oraz spłukiwania toalet. Używane środki chemiczne podlegać będą biodegradacji.
Gospodarka wodno-ściekowa:
Zbiorniki wody szarej - deszczówka wykorzystywana do celów gospodarczych jak spłukiwanie toalet oraz podlewania zieleni.
Wody opadowe z odwadnianych dachów budynków będą retencjonowane w 3 podziemnych zbiornikach zlokalizowanych na terenie inwestycji. Procentowy udział powierzchni trawników podlewanych z poszczególnych zbiorników wody szarej:
- Zbiornik I: 60% łącznej ilości wody do podlewania zieleni
- Zbiornik II: 20% łącznej ilości wody do podlewania zieleni
- Zbiornik III: 20% łącznej ilości wody do podlewania zieleni
Oszczędność wody oraz zmniejszenie ilości ścieków o ok. 113 147 m3 w skali roku.
W budynku myjni do mycia używana będzie woda z zamkniętego obiegu, oczyszczana w oparciu o układ mechanicznego i biologicznego usuwania zanieczyszczeń. Woda zużyta w myjni będzie poddana podczyszczeniu i ponownie wykorzystana do mycia tramwajów.
Procentowe wykorzystanie wody z zamkniętego obiegu wynosi ok. 85,7%.
Zalety OZE:
- zmniejszenie zużycia energii pozyskiwanej z konwencjonalnych źródeł,
- niezależność energetyczna pracy administracji w słoneczny dzień,
- ograniczenie emisji CO2 o ok. 147,33 tony/rok (50 lat = ok. 7 400 ton CO2 mniej).
Emisje gazów i pyłów
Dla ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach warsztatowych (stolarnie, szlifiernie) stosowane będą cyklony odpylające, w lakierniach zastosuje się filtry węglowe, a w silosie piasku znajdzie się filtr tkaninowy do odpylania strumienia gazów.
Zieleń
Na terenie zajezdni przewidziano wykonanie nasadzeń roślin ozdobnych (drzewa, krzewy rodzimych gatunków), trawników, łąk kwietnych oraz pnączy na elewacjach budynków i ekranach akustycznych (ogrodzeniu) wraz z instalacją systemu automatycznego nawadniania.
Powierzchnia biologicznie czynna wyniesie ponad 24 tys. m2 czyli ok. 20% terenu zajezdni:
- roślinność wertykalna na elewacjach 5 budynków – ponad 5 000 m2
- obsadzenie ekranów akustycznych – ponad 6 000 m2
- torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do zajezdni
- nasadzenia zieleni (drzew, krzewów, bylin, mat rozchodnikowych) zarówno na terenie zajezdni jak i poza nim.
Hałas
Zajezdnia zlokalizowana jest w pobliżu terenów przemysłowo-biurowych, budynków mieszkalnych oraz ogródków działkowych. W związku z tym podjęto szereg działań prewencyjnych mających na celu ograniczenie nadmiernego hałasu.
Teren zajezdni ogrodzony został ekranami akustycznymi jednostronnie pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu. Tor prób, na którym testowane będą między innymi hamulce i sygnały dźwiękowe tramwajów, umieszczony został w budynku i odseparowany matą wibroizolacyjną co stanowi dodatkową ochronę przed hałasem.
Ekrany obsadzono zielenią pnącą od strony zajezdni. W celu ograniczenia emisji hałasu do środowiska na terenie zajezdni zamontowano smarownice, które dozując smar na szynę będą minimalizować hałas tramwajów przejeżdżających na łukach o małych promieniach. Przy zastosowaniu ww. rozwiązań technicznych inwestycja nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu ustalonych na terenach sąsiadujących.
W ramach działań stanowiących kompensację przyrodniczą przewidziano również montaż 30 szt. budek lęgowych dla ptaków w rejonie ul. Annopol, ul. Inowłodzkiej i ul. Pawła Włodkowica.
Inteligentny System Zarządzania Zajezdnią
Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w system informatyczny do zarządzania zajezdnią, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka.
System Zarządzania Zajezdnią (SZZ) będzie obejmował identyfikację i lokalizację tramwajów, zarządzanie ruchem tramwajów na terenie zajezdni w tym zjazdami i wyjazdami oraz automatyczne układanie drogi przejazdu dla tramwajów poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami.
Tramwaj tuż przed wjazdem na teren zajezdni będzie identyfikowany. System automatycznie ułoży drogę przejazdu dla tramwaju poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami.
System będzie wspomagał planowanie tramwajów do realizacji zadań przewozowych poprzez dobór odpowiedniego tramwaju na konkretne linie i brygady obsługiwane przez Zajezdnię Annopol. Oprócz tego System będzie automatyzował procesy technologiczne zajezdni wspomagając planowanie obsług codziennych i technicznych oraz kierując na nie tramwaje po powrocie do zajezdni, wskazując dla nich miejsca obsługowe i postojowe.
System będzie współpracował z infrastrukturą na zajezdni otwierając bramy, załączając stanowiska diagnostyczne, pomiarowe i obsługowe, m.in. myjnie, dystrybutory piasku, płynów do spryskiwaczy, olejów. System dzięki zapewnionej komunikacji z elementami infrastruktury będzie monitorował też ich stan i zajętość dobierając optymalną drogę i wykorzystanie stanowisk pracy.
Niektóre stanowiska na zajezdni takie jak przyjęcia tramwajów czy stanowiska obsługowe w hali obsługowej i remontowej będą wyposażone w dedykowane terminale użytkownika z ekranami dotykowymi. Na ekranach terminali System będzie wyświetlał pracownikom czynności obsługowe do wykonania na danym stanowisku oraz będzie zbierał informacje o potwierdzonych przez pracownika czynnościach obsługowych wykonanych przy konkretnym tramwaju. Pozwoli to monitorować postęp prac i utrzymanie reżimu (dyscypliny) czasowego niezbędnego do zapewnienia odpowiedniej przepustowości przejazdu przez zajezdnię. Przewidywane maksymalne natężenie wyjazdów z zajezdni wynosi do 50 tramwajów w ciągu godziny, natomiast przewidywane maksymalne natężenie zjazdów wynosi do 40 tramwajów w ciągu godziny.
System będzie miał również oprogramowanie dedykowane na urządzenia mobilne. W aplikacji mobilnej będzie można m.in. obejrzeć plan zajezdni z tramwajami znajdującymi się na terenie zajezdni wraz z ich statusami, obserwować sytuację ruchową na zajezdni oraz sprawdzić statusy urządzeń infrastruktury sterowania ruchem. Dostępna w niej będzie również lista zjazdów tramwajów zbliżających się do zajezdni oraz lista wyjazdów tramwajów zaplanowanych do realizacji zadań przewozowych, będzie można także wyszukiwać miejsca postoju poszczególnych tramwajów, przeglądać usterki, naprawy, obsługi oraz zdarzenia systemowe.
Automatyzacja sterowania ruchem zajezdni oraz komunikacja z infrastrukturą oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w ponad 100 zwrotnic, a ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów, kiedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyczne ułożenie drogi dla tramwaju to również oszczędność czasu i ułatwienie pracy motorniczych, którzy nie będą musieli ręcznie przekładać zwrotnic podczas dojazdu do miejsca postojowego.
Kluczowe daty Kontraktu
W dniu 08 sierpnia 2024 r. został podpisany Aneks nr 6 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 715 794 304,83 zł brutto.
W dniu 08 sierpnia 2024 r. został podpisany Aneks nr 5 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zmieniający termin zakończenia zadania na 17.10.2024 r.
W dniu 25 lipca 2024 r. został podpisany Aneks nr 4 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 690 888 034,83 zł brutto.
W dniu 16 stycznia 2024 r. został podpisany Aneks nr 3 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 688 699 034,23 zł brutto.
W dniu 22 września 2023 r. został podpisany Aneks nr 2 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 684 599 965,10 zł brutto.
W dniu 20 czerwca 2023 r. wydano decyzję nr 109/BIA/IL/2023 zmieniającą Pozwolenie na Budowę nr 285/BIA/IN/2019 z 18.10.2019 r.
W dniu 30 maja 2023 r. został podpisany Aneks nr 1 do umowy na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol” zwiększający kwotę kontraktową do 670 442 436,25 zł brutto oraz zmieniający termin zakończenia zadania na 20.04.2024 r.
W dniu 11 sierpnia 2022 r. wydano decyzję nr 175.BIA.IL.2022 zmieniającą Pozwolenie na Budowę nr 285/BIA/IN/2019 z 18.10.2019 r.
W dniu 8 grudnia 2021 r. została podpisana umowa z konsorcjum firm ZUE S.A. i Yörük Yapı Inşaat A.Ş na: zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol”. Kwota kontraktowa wynosi 655 100 000,00 zł brutto.
W dniu 26 października 2021 r. uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w rejonie od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej.
W dniu 9 października 2020 r. została podpisana umowa ze spółką PSI Polska Sp. z o. o. na wdrożenie Systemu Zarządzania Zajezdnią Annopol.
W dniu 4 września 2020 r. została podpisana umowa ze spółką Egis Poland na: Zarządzanie Kontraktem pn.: „Budowa Zajezdni Annopol” w tym opracowanie Dokumentacji Przetargowej, pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót”.
W dniu 18 września 2019 r. Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. otrzymały pozwolenie na budowę Zajezdni Tramwajowej w rejonie ul. Annopol, Inowłodzkiej, Białołęckiej i Pawła Włodkowica położonych w dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy.
W dniu 3 października 2017 r. została podpisana umowa na dofinansowanie unijne Projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” nr POIS.06.01.00-00-0033/16.
W dniu 27 stycznia 2017 r. została wydana decyzja środowiskowa dla budowy Zajezdni Annopol.
W dniu 3 lutego 2015 r. została podpisana umowa ze spółką Pas Projekt na: „Opracowanie dokumentacji budowy zajezdni tramwajowej Annopol w Warszawie oraz pełnienie nadzoru autorskiego”.
Trochę historii
Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat sześćdziesiątych zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny, a w latach siedemdziesiątych rozebrano trasę do Wilanowa. Dzisiaj budowa nowej zajezdni jest priorytetową inwestycją właśnie z uwagi na budowę nowych tras w Warszawie m.in. do Winnicy, do Wilanowa, w ciągu ul. Kasprzaka czy trasy na Gocław.
Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią tramwajową w stolicy. Najmłodszą pozostaje "Żoliborz" na Bielanach, która powstała w 1963 roku.
Więcej informacji: https://blog.tw.waw.pl/60-lat-planowania-i-wreszcie-sie-udalo/
Makieta projektu zajezdni z lat 60-tych