Cele strategiczne projektu
Celem strategicznym projektu jest podniesienie komfortu i niezawodności realizowanych przez Spółkę Tramwaje Warszawskie przewozów zbiorową komunikacją tramwajową. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia atrakcyjności i wiarygodności zbiorowej komunikacji tramwajowej, a co za tym idzie stopnia jej wykorzystania przez pasażerów, w Warszawie i aglomeracji, tym samym ograniczy zapotrzebowanie na odbywanie podróży samochodami do centrum miasta, zachęcając mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej. Projekt zapewni połączenie najważniejszych osiedli Wilanowa i Mokotowa Dolnego komunikacja tramwajową wzdłuż jednego ze szlaków komunikacyjnych tj. ciągu ul. Belwederska - ul. Sobieskiego - al. Rzeczpospolitej, a także poprawę skomunikowania dworca kolejowego i autobusowego Warszawa Zachodnia poprzez doprowadzenie do niego trasy tramwajowej (z Ochoty wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku). Umożliwi to korzystanie z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra, jako że trasa będzie prowadziła między innymi do węzła przesiadkowego „Pole Mokotowskie”.
Działania przewidziane w projekcie są skierowane na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra. W śród celów bezpośrednich Projektu należy wymienić:
Cele jakościowe
- Podniesienie komfortu podróżowania poprzez udostepnienie poprawionej oferty połączeń w komunikacji tramwajowej z wykorzystaniem nowoczesnej infrastruktury torowej, wprowadzenie priorytetów w ruchu oraz zwiększenie prędkości komunikacyjnej, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej.
- Poprawienie warunków podróżowania osób starszych i niepełnosprawnych oraz umożliwienie im korzystania z transportu zbiorowego, poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej wraz z peronami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Zwiększenie udziału szynowego transportu publicznego w przewozach pasażerskich na terenie Warszawy.
- Skrócenie czasu podróży tramwajem z Wilanowa i Stegien do Śródmieścia oraz I linii metra.
- Skomunikowanie Ochoty z dworcem Warszawa Zachodnia.
- Zwiększenie podaży miejsc w tramwajach poprzez zakup nowych pojazdów.
- Zwiększenie pojemności części kursów z uwagi na zwiększoną pojemność jednostkową (zakupione tramwaje będą posiadały większą pojemność niż istniejące).
- Poprawienie stopnia zintegrowania różnych form transportu zbiorowego poprzez ułatwienie dokonywania przesiadek w ważnych węzłach przesiadkowych.
- Ułatwienie podróżowania osobom spoza Warszawy (dzięki możliwości przesiadania się na tramwaj) poprzez wybudowanie nowej trasy tramwajowej oraz poprawę punktualności i niezawodności komunikacji tramwajowej.
Dodatkowo jednym z celów ilościowych przedmiotowego projektu jest powiększenie obszaru miasta bezpośrednio obsługiwanego komunikacją tramwajową, poprzez wybudowanie trzech odcinków nowej trasy tramwajowej o łącznej długości ok. 11,90 km trasy.
Projekt przyczyni się do:
- Rozwoju i większego wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w obsłudze mieszkańców Warszawy.
- Ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w mieście.
- Redukcji hałasu i zanieczyszczeń powietrza.