Technologia BIM
Budowa zajezdni realizowana jest z wykorzystaniem metodyki BIM – Building Information Modeling, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza modelowanie informacji o budynku.
W tym przypadku jest to kilka budynków lub mówiąc precyzyjniej obiektów o różnym stopniu skomplikowania oraz różnych funkcjach i jest to jedna z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce prowadzona z wykorzystaniem BIM-u na zaawansowanym poziomie bo trzeba podkreślić że procesy prowadzone są z wykorzystaniem platformy CDE.
Warunkiem dobrego wykorzystania BIM-u w procesie realizacji jest dobre określenie wymagań Zamawiającego i postawienie celu jaki chce się osiągnąć, ponieważ od tego zależą cząstkowe efekty. Podjęliśmy takie wyzwanie wspólnie z zewnętrznym Konsultantem (bazującym na wiedzy i doświadczeniu zdobytych przy realizacji projektów w kraju i za granicą) i dążymy przy udziale Generalnego Wykonawcy do wykorzystania możliwości jakie daje ta metodyka.
Skorzystanie z BIM przy realizacji skomplikowanego zadania inwestycyjnego jakim jest budowa zajezdni tramwajowej Annopol daje możliwość m.in:
- lepszego zrozumienia zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem zamówienia wynikającego z samego faktu modelowania inwestycji w wirtualnej rzeczywistości,
- koordynacji międzybranżowej i wykrycia kolizji na podstawie prostego zderzenia modelu wielobranżowego jeszcze na etapie projektowania, co pozwala uniknąć czasochłonnych
i kosztochłonnych zmian na etapie realizacji robót, - sprawdzenia przekroju każdego obiektu z pokazaniem kompletnego wyposażenia, co ułatwia sprawdzenie czy pomimo braku kolizji geometrycznej wbudowany obiekt nie będzie sprawiał problemów przy wymianach eksploatacyjnych,
- automatycznej aktualizacji wszystkich elementów modelu w jednym miejscu w przypadku konieczności dokonania zmiany jednego z nich,
- automatycznego zliczenia poszczególnych asortymentów materiałów, aktualizacji zestawień elementów, materiałów, kosztów itp.,
- generowania rysunków 2D bezpośrednio z modelu 3D,
- komunikowania się na poziomie modelu w zakresie uwag do przedstawianych rozwiązań oraz zmian proponowanych do wprowadzenia wraz z podglądem konsekwencji ich wprowadzenia w trybie rzeczywistym. Pozwala to podjąć decyzje o zasadności wprowadzenia rozwiązania lub przygotować się na konsekwencje z nią związane,
- wsparcie procesu budowy poprzez symulowanie w czasie realizacji inwestycji i dobranie odpowiedniej organizacji robót i zasobów do posiadanych frontów robót (zaplanowanie m.in. placów składowych, organizacji prowadzenia dróg wewnętrznych czy pracy żurawi),
- monitorowanie harmonogramu realizacji inwestycji w stosunku do stanu rzeczywistego,
- przygotowanie obiektów do modelu zarządczego poprzez stopniowe nasycenie informacją.
Na etapie przetargu opracowany został dokument, określający wymagania dla BIM postawione przez Zamawiającego (m.in. poziom szczegółowości modelowania poszczególnych grup elementów w zależności od fazy realizacji inwestycji), na który dał swoją odpowiedź Wykonawca (opracował BEP - BIM Execution Plan) czyli opisał, jak zamierza realizować wymagania Zamawiającego. Po przyjęciu BEP ruszyliśmy do działania.
Przed rozpoczęciem realizacji robót został stworzony wirtualny model 3D zajezdni wraz z drogą dojazdową, a następnie w miarę postępu robót jest wzbogacany informacjami z realizacji tj. dane techniczne docelowo zamontowanych maszyn, urządzeń i materiałów tak aby po zakończonej realizacji robót mieć gotową bazę danych do zarzadzania obiektem. Dokumentacja budowy zajezdni jest generowana z przygotowanego modelu jak również proces koordynacyjny odbywa się na poziomie modelu.
Aby zobrazować złożoność naszej inwestycji pokazujemy jak wygląda model wykonawczy.
Zachęcamy do śledzenia jak powstaje nasza zajezdnia w świecie wirtualnym w zakładce AKTUALNOŚCI.