Uczniowie Zespołu Szkół im. inż. St. Wysockiego d. „Kolejówka” na budowie zajezdni Annopol
4 kwietnia 2024 r. budowę zajezdni R-5 Annopol odwiedzili tegoroczni maturzyści Technikum nr 7 z Zespołu Szkół im. inż. St. Wysockiego d. „Kolejówka” w Warszawie. Spotkanie z udziałem przedstawicieli Konsultanta, Inwestora oraz Wykonawcy Robót, rozpoczęło się tradycyjnie na sali konferencyjnej Biura nadzoru inwestorskiego. Na wstępie Inżynier Kontraktu (Egis Poland Sp. z o.o.) wraz z Kierownikiem Działu Obsługi Taboru (Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.) omówili funkcję poszczególnych obiektów na zajezdni i ich wyposażenie w urządzenia technologiczne. Pokazano jak zastosowane rozwiązania, wpłyną na codzienną obsługę i efektywne zarządzania wszystkimi obszarami pracy zajezdni. Uczniowie mogli przyjrzeć się z bliska, jak realizacja budowy odbywa się równolegle w środowisku BIM (ang. Building Information Modeling), gdzie trójwymiarowe modele realizacyjne umożliwiają ciągły i natychmiastowy dostęp do bieżących informacji o projekcie i wszystkich jego kosztach. Mówiąc prościej, technologia BIM umożliwia odwzorowanie w modelu budynku wszystkich informacji o obiekcie, które mogą okazać się przydatne w dowolnym momencie cyklu jego istnienia jak: parametry fizyczne, konstrukcje, elementy instalacyjne, materiały, koszty, harmonogramy. Niebywałą zaletą BIM jest możliwość udostępnienia modelu "w chmurze" przy pomocy specjalnego oprogramowania i urządzeń takich jak tablet lub smartfon, dzięki czemu informacje zawarte w modelu BIM mogą być dostępne dla pracowników na placu budowy w czasie rzeczywistym. Nasz ekspert ds. BIM zaprezentował dwie techniki przy pomocy, których monitoruje się postęp prac i ich zgodność z projektem. Pierwszą z nich jest skanowanie obiektu przy użyciu drona, który wysyła chmurę punktów dzięki czemu możemy porównać rzeczywiste wykonanie danego elementu budynku z cyfrowym modelem projektowym. Druga technika to wykorzystanie kamery 360 zamontowanej na kasku. Wchodząc do dowolnego pomieszczenia, za pomocą kamery możemy wykonać zdjęcie 360 lub nagrać wirtualny spacer po terenie budowy. Technologie mobilne na stałe zagościły w naszym życiu, teraz tablet czy smartfon stały się urządzeniami wspomagającymi pracę na budowie co szczególnie jest atrakcyjne dla młodych osób. Jednakże mając na uwadze profil zawodowy naszych gości tj. technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektryk, technik mechatronik, program wizyty koncentrował się przede wszystkim na zagadnieniach infrastruktury elektroenergetyki trakcyjnej, systemie zasilania zajezdni a także systemie sterowania pracą zajezdni. Kierownik robót elektrycznych (ZUE S.A.) omówił m.in. budynek podstacji trakcyjnej i budynek trafostacji – kluczowe obiekty dla zasilania całej zajezdni oraz sieci gwarantowanego zasilania.
Następnie młodzież mogła skonfrontować wiedzę teoretyczną z rzeczywistymi rozwiązaniami stosowanymi na budowie. W ścieżce dydaktycznej po placu budowy, towarzyszyli nam Inspektor nadzoru robót w branży trakcyjnej oraz Inżynier budowy branży elektrycznej, którzy chętnie udzielali odpowiedzi na pytania młodych techników.
Zdjęcia z wizyty studyjnej prezentujemy w galerii poniżej:
Wizyta na placu budowy to niepowtarzalna okazja, aby przekonać się jak w praktyce przebiegają poszczególne etapy realizacji obiektów. Uczniowie mając kontakt z wykwalifikowanymi ekspertami branży elektrycznej mogli skonfrontować zdobytą wiedzę teoretyczną z rzeczywistymi rozwiązaniami stosowanymi podczas budowy zajezdni. Być może to ciekawe doświadczenie będzie motywacją nie tylko do kontynuacji kształcenia na uczelniach technicznych, ale i zdobywania praktyki zawodowej na najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce.