Studenci warszawskich uczelni z wizytą na budowie zajezdni Annopol.
Pierwszego dnia wiosny 2024 r. grupa studentów warszawskiej uczelni - Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego wzięła udział w wizycie studyjnej na budowie zajezdni Annopol. Nad całym wydarzeniem czuwał zespół Konsultanta wraz z Inwestorem. Na wstępie, uczestnicy zostali zapoznani z głównymi założeniami projektu a w szczególności jego innowacyjnymi rozwiązaniami dzięki którym będzie to najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się tematy związane z wykorzystaniem technologii BIM w procesie budowlanym, zastosowaniem nowoczesnych technologii przy budowie stanowisk diagnostycznych i naprawczych a także praktyczne aspekty funkcjonowania zajezdni takie jak wyposażenie zajezdni w informatyczny system sterowania pracą zajezdni (System Zarządzania Zajezdnią), który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników.
Po szkoleniu BHP, studenci pod okiem Inżyniera Kontraktu (Egis Poland Sp. z o.o.), Zamawiającego, w tym Zastępcy Dyrektora Zakładu Realizacji Przewozów R5 (Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.) oraz przedstawiciela Generalnego Wykonawcy (ZUE S.A.) mogli zobaczyć budowę „na żywo”.
Poniżej fotorelacja z przebiegu wizyty na placu budowy.
Z biura nadzoru inwestorskiego ruszyliśmy nowo budowaną drogą dojazdową do zajezdni w kierunku Hali postojowej – największego obiektu pod względem powierzchni zabudowy na zajezdni (18 445,7 m2). Budynek zapewni postój tramwajów na 19 torach - po 8 składów na każdy tor. Dla każdego toru przewidziano osobną bramę zarówno wjazdową jak i wyjazdową. Tramwaje wjeżdżają od strony północnej natomiast wyjeżdżają od strony południowej.
Prosto z Hali postojowej udaliśmy się na zwiedzanie Budynku nr 1 gdzie wizytatorzy mogli zobaczyć pomieszczenia Hali remontowej, warsztaty i magazyny oraz Halę obsług technicznych, które dzięki swojej szerokiej funkcjonalności zapewnią prawidłową i kompleksową eksploatację taboru. Uczestnicy byli pod wrażeniem zaprezentowanego przez naszego eksperta narzędzia BIM, pozwalającego na rejestrowanie postępu prac na budowie w formie zdjęć 360 oraz uproszczonej chmury punktów z wykorzystaniem smartphona.
Pomiędzy halą napraw a halą obsług technicznych znajdują się pomieszczenia warsztatowe wraz z wyposażeniem technicznym, częścią biurową, częścią socjalną i gastronomiczną.
Obsługa codzienna taboru będzie wykonywana każdorazowo po zjeździe tramwaju do zajezdni ale nie częściej niż raz na dobę. Przy okazji omawiania czynności wykonywanych w trakcie obsługi technicznych, studenci mieli możliwość zejścia do kanału, w którym będą się odbywać oględziny i ocena stanu technicznego podwozia tramwaju.
Krótki przystanek w drodze do budynku podstacji trakcyjnej – Trafostacja – czyli budynek przeznaczony na pomieszczenia z komorami transformatorowymi, rozdzielnią NN i SN.
Przejście do Budynku podstacji trakcyjnej i pogotowia energetycznego było „strzałem w dziesiątkę” zwłaszcza dla studentów Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. Zaprojektowana podstacja trakcyjna będzie bezobsługowa, włączona w system zdalnego sterowania. Na poziomie „0”, który zwiedzaliśmy przewidziano rozdzielnię średniego napięcia (RSN), rozdzielnie prądu stałego (RPS), cztery zespoły prostownikowe, szafę punktów powrotnych i elektroniczne zabezpieczenie ziemnozwarciowe (EZZ).
Ostatnim punktem naszej wycieczki był Budynek lakierni, garażu pługów i wagonów powypadkowych. Lakiernia składa się z dwóch części: hali gdzie będzie zlokalizowana komora lakierniczo - suszarnicza i strefa obróbki ściernej oraz zaplecza techniczno – socjalnego gdzie będzie m.in. sprężarkownia, kotłownia, magazyn farb, lakierów i żywic, szatnie, węzeł sanitarny i pokój socjalny.
Wizyta studyjna pozwoliła studentom zweryfikować teoretyczną wiedzę w praktyce i zapoznać się z aspektami prowadzenia budowy tak wielofunkcyjnego i skomplikowanego obiektu. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i organizatorom wizyty studyjnej za wykazane zaangażowanie i zainteresowanie tematem.